Thursday, December 6, 2012

mystory - sport car dolu dolu...


Aku nak cerita tentang kereta...kereta bapak aku dan kereta jiran aku masa aku kecik kecik dulu

Tahun 70an dengan sekarang...banyak yang berubah, facilities dulu tak sama cam sekarang, kalau cakap pasai keter ada dua biji keter jer dalam kampung aku masa tu...keter bapak aku dengan jiran aku....masa tu keter pertama bapak aku Austin, no plate T6400...aku ingat keter nie dah tak wujud dah kat muka bumi nie....lagi satu keter jiran aku, panggil dia Pak Lang jer...dia pakai keter morris minor..spesel
keter nie..camana tah tiap kali masuk gear...dia boleh cabut sorok gear handle tu bawak seat...nak start keter nie ada 2 option, pakai kunci atau pon...dia boleh start pakai ankel kat depan keter...kena la putar kuat2. Aku penah naik keter dia nie...sebab part time dia sebagai prebet sapu...jadi kalau opah aku nak pergi keluar pekan , selalunyer dia suruh aku booking keter pakLang ....keter pak lang nie setakat boleh jalan jer...tak la laju macam keter sekarang...punya la lama nak sampai nearby pekan. Ini lah memory aku bila teringat pasal keter.


kalau aku naik keter paklang nie..selalunyer aku akan tertidur...mungkin dia bawak slow nak mampos kot...buat aku khayal terus tertidor atas riba opah aku. Lagi satu, masa tu cuaca tak sepanas sekarang, keter pak lang tak der aircon..cuma ader kipas angin kecik kat dashboard...pusing kiri..pusing kanan.....itu pun buat aku rasa nyaman, sampai tertido.. kalau sekarang nie mau jadi oven bergerak...ermmm,baru aku terfikir yang ozon layer kita dah semakin nipis.

 
 
1st keter abah aku "Austin - plate T 6400
 

No comments: